Sunday, December 5, 2010

Muliakanlah Kaum Wanita

Seperti yang kita tahu,  wanita adalah  insan yang selalu berada di belakang para lelaki. Memang itu sudah kudratnya dari Tuhan Yang Maha Kuasa. Namun, bukan bererti mereka itu terus menerus berlindung di belakang lelaki. Perhatikanlah, bagaimana seorang wanita memiliki peranan yang sangat penting, tetapi kita sering kali melupakannya.
Ibu, seorang wanita yang paling dekat dengan kita. Ibu yang telah melahirkan kita, mengasuh kita sejak kecil hingga seperti sekarang. Betapa susahnya ibu kita ketika mengandung  selama 9 bulan. Bayangkan selama 9 bulan ibu tidak pernah mengeluh. Sampai pada akhirnya kita dilahirkan, ibu masih harus merawat dan menjaga kita sampai kita dewasa (pada masa remaja pun kita masih memerlukan bantuan ibu).
Sekarang, apa yang sudah kita berikan untuk ibu? Harta? Jasa ibu tidak sebanding dengan apa yang kita punya. Kasih sayang? Kasih ibu sepanjang zaman, kasih seorang anak hanya sepanjang galah. Dan ada diantara kita yang pernah menyimpan rasa kesal terhadap ibu. Maka jangan sampai rasa kesal itu keluar dan melukai hatinya. Segeralah redam rasa kesal itu dengan meminta maaf padanya. Bagaimanapun jeleknya sifat ibu, ia adalah tetap ibu kita. Doakan baginya kebaikan – kebaikan yang banyak.
Ibu adalah salah satu contoh dari sekian wanita yang wajib kita muliakan. Mungkin kebanyakan dari wanita adalah lemah dari segi fizikalnya. Tetapi, mereka punya kekuatan tekad yang besar untuk mencapai cita – citanya. 
.

Janganlah sakiti hati mereka. Mereka sangat peka sekali dengan lingkungan, hal itu boleh melukai hatinya dalam – dalam. Berikanlah mereka sanjungan sesuai dengan kudratnya sebagai wanita. Berikanlah mereka tempat, dahulukan mereka ketika naik kendaraan, lindungilah mereka, jangan memukul ataupun bercakap kasar kepada mereka.
Seorang pemimpin yang baik, pastilah dibalik keberhasilannya, ada wanita baik yang selalu mendampinginya. Seorang suami yang baik adalah kerana isteri yang sering mengingatkannya. Seorang anak yang baik, ada Ibu yang selalu merawat dan mendidiknya.
Maka dari itu, muliakanlah wanita, sebab tanpa mereka, kita tidak ada apa – apanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...