Sunday, December 11, 2011

Terima kasih atas segalanya....

Assalamualaikum...hari ini 15 Muharram 1433..bersamaan 11 Disember 2011, aku tergerak untuk menulis apa yang ku rasa.. ada cerita duka ada cerita gembira.. semuanya akan ku rangkum di sini saja.. aku hanya hamba Allah yang tidak pernah sempurna dan sering melakukan dosa..mungkin atas dosa yang pernah ku lakukan aku di beri ujian dari Mu Ya Allah..namun aku redha dengan ujian yang menimpa ku..jauh sekali untuk aku mempertikaikan segala ketentuan ini..

Aku pasrah....mungkin aku sekali lagi diuji dengan kekecewaan..yang membuat aku terus menjadi tabah...mungkin aku bukan diciptakan untuk dia...bukan dicipta untuk menjadi imam disetiap solatnya.. menjadi suami mithali untuk dia.. menjadi ayah kepada anak-anak dia..menjadi ketua dalam keluarganya.. andai itu yang telah tertulis sejak azali..aku terimanya akan ketentuan itu dengan redha dan sabar.. Aku seorang hamba yang banyak kelemahan tak mampu untuk merebut cinta halalnya.. semoga ada insan yang lebih baik dari aku akan datang kepadanya untuk membimbingnya..

Tuhan..aku tahu banyak dosaku....dosa yang aku lakukan saat aku lalai dibuai keseronokan dunia... baru kini ku sedar...jahilnya aku sebagai seorang hamba Mu...Ampunkan dosa-dosa ku Ya Allah....Ampunkn dosa-dosa kedua ibu bapa ku , dosa-dosa guru-guru ku, dosa sabahat-sabahatku..Kau lindungilah kami dari azab neraka Mu Ya Allah atas kelalaian kami ..

Dalam beberapa hari saja...semuanya berubah...adakah semua ini kehendak Mu Ya Allah untuk hamba Mu yang daif ini..seandainya jika apa yang berlaku ini adalah kehendak Mu.aku harapkan ada sinar yang menanti.. Jangan lah kau biarkan aku hidup keseorangan di dunia ini dan di akhirat...yang menjerumus ku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran...Kau kuniakanlah pada ku seorang insan yang mencintaiMu Ya Allah..menjadi isteri yang solehah untukku.. yang sentiasa menjadi makmum ku...yang menjadi ibu yang mithali untuk zuriatku...

Namun..dalam kekecewaan ini..masih ada perasaan yakin...bahawa dia akan kembali...tetapi aku perlu lepaskan supaya dia mencari apa yang dia inginkan dalam hidupnya...andai jodoh itu milik aku dan dia.. pasti dia akan kembali... andai dia pergi tak kembali..maka dia bukan dicipta dari tulang rusukku... apa yang perlu aku lakukan ialah berdoa..itulah harta yang aku miliki...doa dengan penuh keikhlasan...

Aku akan kembali meneruskan kehidupan ku.. aku milik Mu Ya Allah...selagi nyawa ku masih berada di jasad, Aku akan melaksanakan tanggungjawab ku untuk Mu dan juga kepada kedua ibu bapaku...walaupun tiada lagi gelak tawa dalam hidupku..namun aku pasti aku mampu bahagia walaupun dia tiada disisi...
Misi utamaku...membawa kedua ibu bapaku menuju ke Tanah Suci Mu untuk menunaikan HAJI.... semoga Kau permudahkan urusan ku aminnnnnnn Ya Rabbal Alaminn......

Kepada sidia andai terbaca maafkan diri ini..maafkan segala-galanya..mungkin dalam proses mengenali diri ini ada terlanjur kata yang membuatkan kamu kurang selesa..maafkan sekali lagi andai penulisan ini membuatkan kamu bertambah benci pada diri ini.. perginya diri ini dari hidup kamu...maka berakhirlah impian ku untuk memiliki mu....satu saja pesanku.. Cintailah seseorang bukan kerana rupanya,  bukan kerana hartanya... tetapi Cintailah dia kerana agamanya...pasti kamu akan menenui kebahagian.... salam persabahatan dari ku... Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

-Muhammad Al Nasuha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...